Een gezond dieet is er een met balans

health

Een gezond dieet is er een met balans

gezond dieet

Een gezond dieet bestaat uit: Het eten van veel fruit en groenten. De beste manier om dit te doen is door vers, onbewerkt voedsel te eten. Dit betekent idealiter al het voedsel in zijn oorspronkelijke staat, zoals versgebakken brood, fruit en groenten, peulvruchten (zoals zwarte bonen), en zeewieren. Fruit en groenten zitten boordevol essentiële voedingsstoffen (zoals vitamine A, C en E) en zorgen ervoor dat je langer vol zit doordat je minder snel trek krijgt in honger.

Een ander belangrijk onderdeel van een dieet is het eten van onbewerkte zuivelproducten zoals boter, kaas en yoghurt. Sommige voedingsmiddelen bevatten meer verzadigd vet dan andere, dus het is belangrijk om de etiketten te lezen en waar mogelijk te kiezen voor vetarme alternatieven. Sommige zuivelproducten kunnen ook transvetzuren (ook meervoudig onverzadigde vetten genoemd) bevatten, die het cholesterolgehalte en uw risico op hartaandoeningen kunnen verhogen. Transvetzuren in margarine, junkfood en in plantaardige oliën gebakken voedingsmiddelen zijn moeilijk te vermijden als u gezond wilt blijven. Om transvetten tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat u voldoende zuivel binnenkrijgt, kunt u producten proberen als spreads op basis van soja, amandel- of andere notenboters en biologische melk.

Gezonde diëten moeten ook voldoende eiwitten bevatten uit vis, peulvruchten, noten en eieren. Het is goed om eiwitten in je dieet op te nemen, maar ga niet te ver, want sommige eiwitbronnen bevatten meer calorieën en vetten. Zuivel en vlees zijn de beste bron van gezonde eiwitten, maar er zijn genoeg opties zoals rijst, bonen, linzen en andere granen die rijk zijn aan voedingsstoffen. Noten zijn ook een geweldige bron van eiwitten en zijn een geweldige aanvulling op elke maaltijd, of het nu een ontbijt of een avondmaaltijd is. Eiwit kan in veel verschillende vormen aan uw maaltijden worden toegevoegd, waaronder: puur eiwitpoeder, eiwitten, noten, mueslirepen en energierepen. Er zijn talloze manieren om eiwit in je dieet op te nemen en met een beetje creativiteit zul je merken dat het toevoegen van eiwit aan je maaltijden makkelijk is en niet veel tijd of moeite van je vraagt.

Contact